Itera Lex

Ліцензування в будівництві

Ліцензування у будівництві та  його Декларативна альтернатива.
Зміни під час дії воєнного стану.
Для кого корисна ця стаття: для учасників  у процедурі закупівлі робіт з будівництва об’єктів, для виконавців робіт (підрядників), замовників будівництва.

Даємо відповідь на такі запитання:

Чи потрібна ліцензія на будівництво у період воєнного стану під час закупівлі робіт?

Як перевірити чинність ліцензії?

Ліцензії на будівництво не видаються, яка альтернатива?

Декларація про провадження господарської діяльності: яка процедура  подання, форма, порядок, зміст?

На який час розраховане спеціальне регулювання?

Що буде з ліцензуванням після припинення воєнного стану?

 

  Автор Юлія Соболь, адвокат

 

 

 

Обов’язковість ліцензування у будівництві

 

Основний закон, який встановлює виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню – Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Пунктом 9 частини першої статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» встановлено, що ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Так, відповідно до статті 371 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» господарська діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними наслідками (СС3), підлягає ліцензуванню за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Крім того, відповідно до Закону України «Про архітектурну діяльність» замовники та підрядники під час будівництва зобов’язані доручати виконання будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, суб’єктам господарювання, які мають відповідну ліцензію.

 

Додатково, звертаємо увагу, що всі об’єкти поділяються за такими класами наслідків (відповідальності) (Рисунок):

         ·       незначні наслідки — СС1;

         ·       середні наслідки — СС2;

         ·       значні наслідки — СС3.

 

Також слід врахувати, що відповідно до Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 609, Державна інспекція архітектури та містобудування є органом ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

 

Висновок: обов’язковому ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3). Будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт, технічне переоснащення) об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, мають право здійснювати виключно підрядники, які набули відповідну ліцензію.

 

Необхідність наявності ліцензії на будівництво під час закупівлі робіт

Однією із основних вимог до договору про закупівлю є наявність Ліцензії або документу дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом (підпункт другий частини другої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі»).

            Отже, вище зазначено, що ліцензуванню підлягає будівництво об’єктів.

            Разом з цим, абзацом третім підпунктом 3 частини першої статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо переможець процедури закупівлі, не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

            Висновок: у разі закупівлі робіт з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, необхідна обов’язкова наявність ліцензії, про що зазначає замовник під час проведення закупівлі таких робіт.

Строк дії ліцензії на будівництво та її чинність.

Наразі важливе питання як зрозуміти чи ліцензія чинна, а роботи, які передбачені ліцензією відповідають чинному переліку видів робіт.

Нагадаємо, що до 14 квітня 2017 року встановлювався строк дії ліцензії п’ять років, а для суб’єктів будівельної діяльності, які отримують її вперше, — три роки.

Урядом 10.03.2017 схвалено постанову «Про внесення змін до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури», якою виключенно пункт, яким встановлювався строк дії ліцензії (постанова набрала чинність 14 квітня 2017).

Таким чином, з 14.04.2017 всі чинні ліцензії стають безстроковими. До прикладу, якщо у ліцензії зазначений строк дії серпень 2016 року, і остання не була продовжена, то така ліцензія не може бути дійсною, та як наслідок не може вважатися продовженою. Одночасно, якщо до такої ліцензії (строк дії  серпень 2016 року), внесено у серпні 2016 року зміни про її продовження, така ліцензія є чинною.

Для внесення до реєстру Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва інформації щодо безстроковості ліцензії необхідно  звернутися до Державної інспекції архітектури та містобудування із заявкою про внесення відомостей про безстроковість ліцензій. Зазначену заявку можливо було до 24.02.2022 подати через систему ЄДЕССБ https://admin.e-construction.gov.ua/ Перейти в розділ «Заява щодо уточнення відомостей ліцензіата» шляхом заповнення форми та здійснення дій до алгоритму, якого вимагає програма.

Нажаль з 24.02.2022 року до завершення воєнного стану Держателем електронної системи прийнято рішення про обмеження розміщення інформації на публічному порталі! Про повне відновлення роботи Порталу користувачів буде повідомлено додатково. Отже заявку про внесення відомостей про безстроковість ліцензій варто подати у паперовому вигляді до Державної інспекції архітектури та містобудування.

Разом з цим, наразі перевірити наявність ліцензії у реєстрі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, перевірити статус ліцензії  можливо шляхом надання запиту до органу ліцензування – Державної інспекції архітектури та містобудування.

Важливим залишається і питання щодо переліку видів робіт, який має право здійснювати підрядник згідно виданої ліцензії.

Зверніть особливу увагу, що у ліцензії окрім основних категорій, як то найменування органу ліцензування, виду господарської діяльності, на право провадження якого видається ліцензія, найменування юридичної особи та інше, також зазначається інформація про наявність додатка до ліцензії з переліком видів робіт.

Саме відповідно до такого переліку робіт будівельник (підрядник) має право виконувати роботи, пов’язані із будівництвом об’єктів.

Наведемо  аналіз нормативно-правових актів, на підставі яких було видано ліцензії, у період з квітня 2012 року до квітня 2017 року. Чому саме такий період? Оскільки у  квітні 2017 року набула чинності норма щодо безстроковості ліцензій, а відповідно ліцензії видавались на 3 і 5 років.

 

Дата набрання чинності – дата втрати чинності нормативно-правового акту, яким визначається Перелік робіт

Перелік робіт, який затверджений нормативно-правовим  актом

Коментар

22.03.2009 – 30.08.2016

 

ПЕРЕЛІК робіт, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009  № 47

Включав такі види робіт як: інженерні вишукування, проектні роботи, розроблення містобудівної документації, інжинірингові роботи.

Види пусконалагоджувальних робіт визначалися на підставі пропозицій здобувана ліцензії.

Для визначення складності робіт використовувалися класи на­слідків СС1-ССЗ (після 05.11.2010).

Використовувався у частині, що не суперечила Порядку ліцензування.

14.04.2017 – 18.03.2020

ПЕРЕЛІК видів робіт, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 2016 р. № 256

 

У порівнянні з попереднім суттєво зменшив кількість робіт.

Виключено роботи з інженерного вишукування, проектування, розроблення містобудівної документації. Змінилася нумерація (кодифікація) видів робіт.

Перелік робіт доповнено деталізацією пусконалагоджувальних робіт за видами технологічного устаткування, та виконано розмежування за різними видами робіт з будівництва мостів через водні потоки та мостові переходи, а саме: будівництво мостів для перепуску через перешкоди водних потоків та будівництво мостових переходів, шляхопроводів, естакад, віадуків, переходів.

Наразі Урядом не прийнято, а ні ліцензійний умов, а ні переліку видів робіт, які підлягають ліцензуванню.

13.12.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності»  (реєстраційний номер проекту 5665), який з 19.12.2022 по теперішній час знаходиться на підписі у Президента

наявний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», реєстраційний номер 5665

 

Перелік видів робіт з провадження господарської діяльності

з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать

до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, що підлягають

ліцензуванню, визначаються Кабінетом Міністрів України відповідно

до Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності”.

Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з будівництва

об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів

із середніми (СС2) або середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками,

визначаються цим проектом Закону.

 

Таким чином, вочевидь вбачається, що у різний період часу змінювалися види робіт, які підлягали ліцензуванню. Переліки видів робіт не співставляються один з одним.

Постає питання за яким Переліком робіт має працювати суб’єкт господарювання, ліцензія якого стала безстроковою у зв’язку із змінами законодавства. Практична відповідь очевидна – за тим, який є чинним. Отже здійснювати діяльність на підставі ліцензії  за видами робіт, які не передбачені законодавством, є не прийнятним та не правомірним.

Одночасно пункт 6 статті 21 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» визначає, що ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що на день набрання чинності цим Законом (28.06.2015) є чинними, продовжують діяти.

Ліцензії на провадження видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 Закону, у нашому випадку: будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, – з урахуванням особливостей, визначених Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності”, види господарської діяльності яких звужені, підлягають переоформленню, що здійснюється органом ліцензування у триденний строк безкоштовно;

які є чинними на день набрання чинності цим Законом та мали обмежений термін дії, є безстроковими і можуть бути, за заявою ліцензіата, переоформлені відповідним органом ліцензування безкоштовно у тижневий строк.

Висновок: необхідно перевірити чинність ліцензії, для цього найкраще звернутися до органу ліцензування із відповідним запитом, оскільки реєстри у період дії воєнного стану не працюють. Звернути увагу на види робіт (додаток до ліцензії), спів ставити його з роботами, які закуповуються та з останнім Переліком видів робіт, що підлягав ліцензуванню.

 

Проблемні питання набуття «будівельної» ліцензії

У березні 2020 року Урядом розпочато реформування у сфері державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

З метою реформування у сфері будівництва Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 13.03.2020 № 219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду», із набранням чинності якою 18.03.2020 втратили законодавчу силу:

постанова Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 256 «Деякі питання ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками» (зазначеною постановою затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками, та Перелік видів робіт із провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками, які підлягають ліцензуванню);

постанова Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 «Про ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» (зазначеною постановою затверджено Порядок ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури).

Отже, на законодавчому рівні обов’язковість ліцензування господарської діяльності з будівництва залишилась, а підзаконні нормативно-правові акти визнано такими, що втратили чинність, тобто відмінено. Слід зазначити, що відсутній перелік видів робіт, що підлягає ліцензуванню, порядок ліцензування (відсутня процедура видачі ліцензій), ліцензійні умови провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів (зазначені нормативно-правові акти було затверджено постановами уряду, але з метою реформування у сфері будівництва визнано такими, що втратили чинність, при цьому нові нормативно-правові акти, які б урегулювали зазначені правовідносини, не затверджено).

Висновок: Урядом не прийнято, а ні ліцензійний умов, а ні переліку видів робіт, які підлягають ліцензуванню. З 18.03.2020 по теперішній час ліцензії не видаються.

 

Альтернатива. Декларація про провадження господарської діяльності замість ліцензії. Зміни під час дії воєнного стану.

 

18 березня 2022 року Урядом прийнято постанову № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» (набрання чинності 19.03.2022).

Цією постановою розблоковано отримання права на провадження господарської діяльності на підставі ліцензії.

Так у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, декларації про провадження господарської діяльності. Тобто отримувати ліцензію на період дії воєнного стану не потрібно. Достатньо подати декларацію про провадження господарської діяльності.

 

Що це за документ «декларація про провадження господарської діяльності»?

Декларація про провадження господарської діяльності – документ, яким суб’єкт господарювання повідомляє дозвільний орган про свою відповідність вимогам законодавства до певного виду господарської діяльності (у тому числі матеріально-технічної бази, кваліфікації персоналу – якщо це зумовлено особливостями провадження відповідного виду господарської діяльності) та на підставі якого набуває право на провадження заявленого виду господарської діяльності і несе передбачену законом відповідальність.

Варто звернути особливу увагу, що наразі спрощено отримання ліцензії, проте суб’єкт, який отримує відповідний документ повинен мати відповідну матеріально-технічну базу та відповідний кваліфікований персонал. Звернемо увагу, що суб’єкт який отримує таку декларацію зазначає, шо ознайомлений з вимогами законодавства до провадження діяльності, що підлягає ліцензуванню, отриманню дозвільного документа.

До кого звертатися та  у який спосіб подати декларацію про провадження господарської діяльності?

Декларацію можна подати в електронній або у паперовій формі.

В електронній формі – через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія). У Порталі Дія формується декларація шляхом здійснення п’яти кроків алгоритму та заповнення шаблону, на який накладено електронний цифровий підпис. Через Портал дія можуть подати декларації фізичні особи підприємці.

У паперовій формі – через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування засобами Порталу Дія. Юридичні та фізичні особи підприємці.  Після внесення інформації до Порталу Дія декларація повертається заявнику.

Декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта.

У разі подання декларації в електронному вигляді, остання  формується автоматично. У разі подання декларації у паперовій формі, слід звернути увагу, що її форма не встановлена, проте додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314, затверджено Перелік відомостей, які вносяться до декларації про провадження господарської діяльності.

Чи надається підтвердження про отримання декларації?

Постановою Кабінету Міністрів України  від 08.03.2023 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» не передбачено надавати підтвердження чи відмову у декларуванні декларації.

Органи ліцензування формують та ведуть переліки поданих декларацій, в яких міститься інформація про суб’єкта господарювання (для юридичної особи – організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи – підприємця – прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).

Державна інспекція архітектури та містобудування мала б розміщувати на своєму офіційному веб-сайті переліки поданих декларацій, однак такої інформації не має.

На який час розраховане спеціальне регулювання?

Суб’єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, не пізніше трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану звертаються до відповідних органів ліцензування, і отримують відповідні дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення (припинення) їх діяльності.

Декларація про провадження господарської діяльності не відміняє і не підміняє обов’язку отримання права на виконання будівельних робіт та прийняття закінченого будівництвом об’єкта в експлуатацію.

 

 

 

Висновок: у разі закупівлі робіт з будівництва об’єктів, який належить до класу наслідків відповідальності СС2, СС3, наприклад капітального ремонту лікарні, у підрядника має бути на виконання підрядних робіт чинна ліцензія або подана декларація про провадження господарської діяльності до органу ліцензування, при цьому будівельні роботи повинні здійснюватися у відповідності до дозвільного документу, який надає право на виконання будівельних робіт.

 

Що буде з ліцензуванням після припинення воєнного стану? (три місяці перехідний період).

            13.12.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності»  (реєстраційний номер проекту 5665), який з 19.12.2022 по теперішній час знаходиться на підписі у Президента (далі – Закон 5655). Слід зазначити, що Закон № 5655 має широкий розголос. Більше того на розгляді у Президента знаходиться петиція про накладення вето на  Закон.

Зазначеним Законом встановлюється:

господарська діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, підлягає ліцензуванню за переліком видів робіт та згідно з ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів.

Отже обов’язковість провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів залишається.

Перелік видів робіт з провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, що підлягають ліцензуванню, визначаються Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності”.

Відмінність, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за  класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) або середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, визначаються статтею 60 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», зміни до якого внесено Законом № 5655. Раніше Ліцензійні умови затверджувались актом Кабінету Міністрів України або Мінрегіоном.

            Також Законом № 5655 встановлюється, що: ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) або середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, які отримані юридичними особами до набрання чинності цим Законом, продовжують діяти, за умови відповідності ліцензіата ліцензійним умовам, визначеним зазначеною статтею. Такі ліцензіати одноразово підтверджують відповідність ліцензійним умовам, визначеним статтею 60 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”, через електронний кабінет користувача Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва або іншої інформаційно-комунікаційної системи державної форми власності, що взаємодіє з електронною системою. Ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) або середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, які отримані фізичними особами – підприємцями до набрання чинності цим Законом, діють протягом шести місяців з дня опублікування цього Закону.

            Разом з цим, встановлений обов’язок Кабінету Міністрів України забезпечити: протягом трьох місяців з дня опублікування цього Закону – затвердження переліку видів робіт з провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, що підлягають ліцензуванню, та порядок співставлення такого переліку з переліком видів робіт з будівництва об’єктів, що підлягали ліцензуванню до набрання чинності         цим Законом.

 

 

 
 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *